Lagarto gigante de La Palma - Gallotia auaritae Mateo, García Márquez, López Jurado y Barahona, 2001

Álvarez, C., Sabater, A. (2007). A la caza de fantasmas. El País · Tierra 17 noviembre 2007: 20.

Arnold, E. N. (1973) Relationships of the Palaearctic lizards assigned to the genera Lacerta, Algyroides and Psammodromus (Reptilia: Lacertidae). Bulletin of the British Museum (Natural History) Zoology, London 25 (8): 289-366.

Barahona, F., López Jurado, L. F., Mateo, J. A. (1998). Estudio anatómico del esqueleto en el género Gallotia (Squamata; Lacertidae). Revista Española de Herpetología, 12: 69-89.

Barahona, F., Evans, S., Mateo, J. A., García Márquez, M., López Jurado, L. F. (2000). Endemism, gigantism and extinction in lizard islands: the genus Gallotia on the Canary Islands. Journal of Zoology (London), 250: 373-388.

Bischoff, W. (1998). Bemerkungen zu den "fossilen" Rieseneidechsen der Kanarischen Inseln. Pp387-407. En: Bischoff, W. (Ed.). Handbuch der Reptilien und Amphibien Europas. Band 6. Die Reptilien der Kanarischen Inseln, Selvagens-Inseln und des Madeira Archipels. Aula Verlag, Wiesbaden.

Bischoff, W. (2008). Hat die La Palma-Rieseneidechse überlebt? Die Eidechse, 19 (1): 19-21.

Boulenger, G. A. (1920). Monograph of the Lacertidae, 1. British Museum (N.H.), London.

Bravo, T. (1953). Lacerta maxima n. sp. de la fauna continental extinguida en el Pleistoceno de las Islas Canarias. Inst. Invest. geol. Lucas Mallada, 9: 7-14.

Brown, R. P. (2008). Evidence of another living ’giant’ lizard from the Canary Islands. Oryx, 42(2): 171–175.

Castanet, J., Báez, M. (1991b). Adaptation and evolution in Gallotia lizards from the Canary islands: Age, growth, maturity and longevity. Amphibia-Reptilia, 12: 81-102.

Collar, N. J. (1998). Extinction by assumption; or the Romeo Error on Cebu. Oryx, 32 (4): 238-244.

Cox, N., Chanson, J., Stuart, S. (2006). The status and distribution of Reptiles and Amphibians of the Mediterranean Basin. IUCN, Gland. 42 pp.

Estes, R. (1983). Sauria terrestria, Amphisbaenia. part 10A: 97-208. En: Wellhhoger, P. (Ed.). Handbuch der Paläoherpetologie. Gustav Fischer, Sttutgart.

García Cruz, C. M., Marrero, A. (1979). Sobre la distribución geográfica de los yacimientos de vertebrados fósiles de las Islas Canarias. Vieraea, 8: 95-106.

García Talavera, F., Paredes, R., Martín, M. (1989). Catálogo inventario, yacimientos paleontológico. Instituto de Estudios Canarios. La Laguna, Tenerife, 76 pp.

Greer, A. E. (1976). On the evolution of the giant Cape Verde scincid lizard Macoscincus coctei. Journal of Natural History, 10: 691-712.

Hutterer, R. (1985). Neue Funde von Rieseneideschsen (Lacertidae) auf der Insel Gomera. Bonner zoologische Beitrage, 36: 365-394.

Martín, A. (2009). The Loch Ness monster and La Palma giant lizard Gallotia auaritae: are they really extant? Oryx, 43 (1): 17.

Mateo, J. A. (2007). El Lagarto Gigante de La Gomera. Cabildo Insular de La Gomera. 452 pp.

Mateo, J. A., López Jurado, L. F. (1992). Study of dentition in lizards from Gran Canaria (Canary Islands) and its ecological and evolutive significance. Biological Journal Linnean Society,46: 39-48.

López Jurado, L. F., Mateo, J. A. (1995). Origin, colonization, adaptive radiation, intrainsular evolution and species substitution processes in the fossil and living lizards of the Canary Islands.Pp. 81-91. En: Llorente, G., Montori, A., Santos, X., (Eds.). Sciencia Herpetologica, Barcelona.

López-Jurado, L. F., García-Márquez, M., Mateo J. A. (1999). Descripción de la distribución primitiva del Lagarto Gigante de El Hierro y de su regresión histórica. Pp. 17-26. En: López Jurado, L. F., Mateo, J. A. (Eds.). El Lagarto Gigante de El Hierro: bases para su conservación. Monografías de Herpetología, 4.

Mateo Miras, J. A. (2008). Gallotia auaritae. En: IUCN 2008. 2008 IUCN Red List of Threatened Species. <www.iucnredlist.org>.

Mateo, J. A., López Jurado, L. F., García-Márquez, M. (1999). ¿Cuántas especies del género Gallotia había en la isla de El Hierro? Pp. 7-16. En: López Jurado, L. F., Mateo, J. A. (Eds.). El Lagarto Gigante de El Hierro: bases para su conservación. Monografías de Herpetología, 4.

Mateo, J. A., García Márquez, M., López Jurado, L. F., Barahona, F. (2001). Descripción del lagarto gigante de La Palma (Islas Canarias) a partir de restos subfósiles. Revista Española de Herpetología, 15: 53-59.

Mertens, R. (1942). Lacerta goliath n. sp., eine ausgestorbene Rienseneidechse von den Kanaren. Senckenbergiana, 25: 330-339.

Mínguez, L. E., Pether, J., Afonso, O. M., Mateo, J. A. (2007). Evidencias de la supervivencia del lagarto gigante de La Palma (Gallotia auaritae). Boletín de la Asociación Herpetológica Española, 18: 11-13.

Nogales, M., Valido, A., Rando, J. C., Martín, A. (1999). Estudio de la distribución del lagarto moteado (Gallotia sp.) en Tenerife, incluyendo la búsqueda de otros reptiles similares en La Gomera y La Palma. Informe no publicado del Gobierno de Canarias.

Pais, F. J. (1996). La economía de producción en la prehistoria de la isla de La Palma. La ganadería. Dirección General de Patrimonio Histórico. Gobierno de Canarias, S/C Tenerife.

Pleguezuelos, J. M., Márquez, R., Lizana, M. (Eds.) (2002). Atlas y Libro Rojo de los Anfibios y Reptiles de España. Dirección General de Conservación de la Naturaleza-Asociación Herpetológica Española, Madrid.

Romero-Beviá, M., Mateo, J. A., Pérez-Mellado, V. (1999). Morfometría y estructura de edades y sexos de la población natural de Gallotia simonyi. pp 43-54. En: López Jurado, L. F., Mateo, J. A. (Eds.). El Lagarto Gigante de El Hierro: bases para su conservación. Monografías de Herpetología, 4.

José A. Mateo